Kofferstunter | Goedkope koffers, altijd de beste prijs!

Kofferstunter | Goedkope koffers, altijd de beste prijs! 9.2 van 10 gebaseerd op 4525 reviews.

Koffer beschadigd tijdens vliegreis?

Wat moet ik doen als mijn reiskoffer (of reistas) is beschadigd tijdens een vliegreis?

Als je koffer beschadigd is tijdens de vliegreis dan is het verstandig om direct foto's maken op het moment dat je de schade constateert (liefst nog bij de bagageband). Vervolgens ga je naar de schadeservicebalie op de luchthaven waar je de schade hebt ontdekt. De schadeservicebalie vindt je meestal in de douanehal. Bij deze balie meld je de schade en je ontvangt dan een PIR-formulier (Property Irregularity  Report of vrij vertaald: Onregelmatigheidsrapport over je eigendom). Dit formulier heb je nodig om uiteindelijk een schade vergoeding te kunnen krijgen van de luchtvaartmaatschappij. Hoe eerder je de schade meldt en hoe completer de bewijslast (met foto's en een schaderapport) hoe groter de kans is dat er uiteindelijk een schadevergoeding wordt uitgekeerd.

Schade aan reiskoffer of reistas:

Als je op reis gaat dan is het altijd maar weer afwachten hoe je koffer of tas door de bagageafhandeling komt. Ondanks dat de koffers steeds steviger worden gemaakt, gaan er toch nog relatief veel koffers en tassen kapot op de luchthavens door de (ruwe) bagage afhandeling. Het gaat uiteindelijk vaak maar om 1 tot 2 procent van alle koffers en tassen die door de bagageafhandeling gaan. Ondanks dat is het natuurlijk wel heel vervelend als het net jouw nieuwe koffer betreft waar je voor de eerste keer mee op reis gaat!

Wat veel mensen niet weten is dat deze schade 9 van de 10 keer zonder al te veel problemen vergoed wordt door de luchtvaartmaatschappij. Het is dan wel belangrijk dat je de juiste stappen neemt op het moment dat je de schade ontdekt. Als je nog op de luchthaven bent en je meld de schade direct na aankomst dan is dat natuurlijk het beste. Je kunt de schade dan direct laten zien en hiermee aantonen dat de schade daar is ontstaan. Om die reden is het verstandig om altijd je koffer of tas even goed te inspecteren op het moment dat je deze van de bagageband afpakt. Als je een schade ontdekt maak dan direct foto's van de schade. Als dit nog op de luchthaven is, probeer dat dan ook vast te leggen (bijvoorbeeld met de bagageband nog op de achtergrond) dan versterkt dit het bewijs. Verder is het belangrijk dat je de schade meldt bij de servicebalie op de luchthaven en dat je een PIR-Formulier vraagt. Vul het formulier zo volledig mogelijk in en probeer daarnaast altijd de originele aankoopnota bij te voegen.

Als je de schade pas later ontdekt dan kun je alsnog proberen om de schade te verhalen. Het wordt dan vaak wel al een stuk lastiger. Houd er rekening mee dat je de schade binnen 7 dagen moet melden, anders mag de luchtvaartmaatschappij de claim weigeren. Bij vermissing van je bagage heb je tot 21 dagen de tijd om een claim in te dienen. Als je de schade achteraf wilt melden of als je geen bevredigende reactie heb ontvangen naar aanleiding van je ingezonden claim, dan kun je het beste een voorbeeldbrief van de consumentenbond gebruiken. In deze voorbeeldbrief worden verschillende scenario's behandeld. Zo kun je de brief eenvoudig aanpassen naar jouw situatie. 

Mocht je de schade te laat ontdekken en/of bij de luchtvaartmaatschappij geen vergoeding krijgen, dan kun je de schade altijd nog proberen te claimen bij je reisverzekering. Vaak is schade aan je koffer of bagage meeverzekerd. Het is wel verstandig om eerst even goed kijken of, en zo ja hoeveel, eigen risico je hebt afgesproken in de polis. Soms is het eigen risico hoger dan de waarde van de koffer, in dat geval heeft het natuurlijk geen zin om de schade te claimen bij je reisverzekering.

Waarom heb ik recht op een schadevergoeding bij een kapotte koffer?

Volgens de wet heb je recht op een schadevergoeding als je koffer, tas of bagage tijdens de vliegreis beschadigd raakt. Om aanspraak te maken op een schadevergoeding zal je de luchtvaartmaatschappij wel aansprakelijk moeten stellen voor het veroorzaken van de schade, dit kan tot een bedrag van maximaal €1300,-. De aansprakelijkheid van de luchtvaartmaatschappijen geldt in bijna alle landen, dit is namelijk vastgelegd in het verdrag van Montreal en bijna alle landen hebben dit verdrag ondertekend. In Nederland houdt de ACM (Autoriteit Consument & Markt) toezicht op de naleving van de wettelijke regels om consumenten te beschermen. Mocht je klacht niet naar tevredenheid worden opgelost dan kun je overwegen om je klacht voor te leggen aan een geschillencommissie.

 

Reparatie van je kapotte koffer?

Mocht er slechts een onderdeel zijn afgebroken van je reiskoffer, bijvoorbeeld een wieltje of een handgreep. Dan is dit meestal nog wel te repareren. De betere kofferwinkels hebben namelijk reserve onderdelen van de koffers die ze verkopen op voorraad liggen. En een wieltje van een harde koffer kan meestal eenvoudig worden vervangen door binnenin de koffer een paar schroeven los te draaien. Voor de wielen geldt wel dat je meestal echt het originele wiel moeten hebben om het te kunnen vervangen. De schaal van de harde koffers is meestal zo gemaakt dat de wielhouder precies in de koffer valt. Dit is om ervoor te zorgen dat deze goed op zijn plaats blijft zitten. Een nadeel hiervan is, dat wielen van andere koffers meestal niet goed passen. Handvatten zijn vaak wel uitwisselbaar en cijfersloten voor rits koffers ook! Bij kofferstunter hebben we van de meeste koffers die we verkopen ook losse onderdelen op voorraad. Heb je de koffer bij ons gekocht dan kunnen we je dus meestal wel helpen met een vervangend wieltje of slot voor de kapotte koffer. Mocht de koffer te veel beschadigd zijn waardoor deze niet meer gerepareerd kan worden, dan kunnen we voor je een schade rapport opstellen als de verzekering hierom vraagt. Hierin geven we dan aan dat de koffer niet meer gerepareerd kan worden en dat de koffer vervangen moet worden. Ook geven we in dit schaderapport een indicatie van de vervangingswaarde van de koffer. Voor klanten van Kofferstunter is deze service gratis.

Heb je vragen over reparatie van een schade aan je koffer of heb je hulp nodig bij het opstellen van een schade rapport neem dan gerust contact op met onze klantenservice.


We willen graag cookies plaatsen, gaat u hiermee akkoord? Ja Nee Bekijk ons Privacy Statement voor meer informatie »